E-postmarkedsføring, hvorfor det?
E-post er den markedskanalen som gir høyest Return on Investment (ROI) mot eksisterende kundebase. Fordelen med e-postmarkedsføring kontra andre tradisjonelle kanaler er at du ser effekten umiddelbart. Det viktig å benytte seg av et program som er designet for e-postmarkedsføring.
Gode grunner til å ta i bruk e-postmarkedsføring
Med planlegging vil du finne ut hvorfor e-postmarkedsføring etter hvert bli en helt naturlig del av din kommunikasjon- og markedsføringsstrategi.
- Høyest Return On Investment (ROI): Ingen annen markedskanal gir mer igjen for pengene enn e-postmarkedsføring.
- Lav kostnad: Det er billig å sende ut nyhetsbrev sammenliknet med annen markedsføring. E-postmarkedsføring er per i dag den mest lønnsomme aktiviteten man kan gjøre på internett.
- Enkelt å utføre – med et brukervennlig verktøy: Nyhetsbrevprogramet har en malbygger hvor du kan «dra» inn forskjellige elementer bestående av bilde- og tekstkombinasjoner inn i e-posten. Så skriver du inn tekst, legger inn linker og laster opp bilder. Tanken er at du lett skal kunne lage profesjonelle HTML nyhetsbrev uten å måtte ha grafisk kompetanse. Enklere blir det ikke.
- Høy responsrate: I snitt åpnes mellom 20-30 % av alle nyhetsbrev. Vær klar over at det eksisterer ganske høye mørketall da de e-postklientene som har forhåndsvisning (som Outlook, Apple Mail, Entourage osv.) vil motta budskapet selv om de ikke «åpner» nyhetsbrevet i et eget vindu eller klikker på linker. Ca 10% av alle mottakerne klikker på en eller flere linker i brevet. Annen DM utsendelser ligger på 1% responsrate.
- Gjenkjennelse: Et lurt tips er å lage en mal som er i samme stil som hjemmesiden for å få gjenkjennelseseffekt.
- Målbar respons: Etter hver nyhetsbrev-utsendelse får man detaljert statistikk. Du får vite hvem som åpner brevet, hvem som klikker på de ulike linkene, og hvem som melder seg av listen. Dette er nyttig informasjon som forteller hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Dette er kan være nyttig i salgsarbeidet. Der du tar ut lister på mottakere som klikker på ulike tilbud og kontakter disse. Listene vaskes automatisk ved at de adressene som feiler blir fjernet – sammen med de mottakerne som klikker på avmeldingsknappen selvfølgelig.
- Personlig og målrettet budskap: Bygg lister riktig og send nyhetsbrev til personer du har en relasjon til, så har du en fantastisk mulighet til å personifisere e-posten og sende relevant innhold. Segmenter lister basert på interesser og tidligere kjøpshistorikk og send ut liknende tilbud neste gang.
Eksempler på hvordan du kan bruke e-post og nyhetsbrev
- Kundeinformasjon: Dette er den mest vanlige varianten. Send ut jevnlig til dine kunder angående nyheter, oppdateringer, opplæring, tips og triks. Julekort og sommerhilsener er også hyggelig å sende ut.
- Kampanjer og tilbud: Bruk bilder, logoer, tekstmaler, fonter, linker og lignende der man lager tilbud til kundene. Man måler effekten gjennom å se på den statistikken som følger hver utsendelse. Nyhetsbrev-utsendelsene kan også integreres med Google Analytics for optimal analyse.
- Invitasjon til events og seminarer: Om bedriften skal arrangere frokostseminar eller andre typer eventer ment for kunder, så kan man sende ut invitasjon og påmeldingsskjema.
- Intern kommunikasjon: Nyhetsbrev er glimrende å sende ut når man skal kommunisere internt for eksempel i forbindelse med firmaturer, julebord, sommerfester og lignende.