Det er veldig viktig å definere målgruppen skikkelig. Og at du har en plan på hvordan du skal klare å få tak i e-postadressene til denne målgruppen. Har du ikke e-postadresser, er det også umulig å sende ut et nyhetsbrev til dem.
En suksessfull e-postkampanje krever at du har en mailingliste. Listen med e-postadressene du skal sende ut til, er selve grunnmuren i alle nyhetsbrev utsendelser. Uten en skikkelig e-postliste er det umulig å oppnå gode resultater gjennom utsendelse av nyhetsbrev og kampanjer. Du trenger derfor en strategi for hvordan du skal få tak i og vedlikeholde denne e-postlisten.
Erfaring viser at de mest effektive e-postlistene er de du bygger opp selv. Noe som kan gjøres på mange måter.
Det vanligste er å samle sammen e-postadressene til dine eksisterende kunder, ansatte, partnere og leverandører.
Gå igjennom ditt økonomi/regnskapssystem, CRM system, Outlook og andre elektroniske medier du måtte ha. Der du finner e-postadressen til dine eksisterende kunder, ansatte, medlemmer, prospect osv. De aller fleste e-post markedsførings programmer klarer å importere e-postadresser i forskjellige filformat.
Påmeldingsskjema på nettsidene dine.
Sett inn et påmeldingsskjema i alle sidene på nettsidene dine, hvor interessenter kan melde seg på din e-postliste ved å oppgi sin e-postadresse, med eller uten tilleggsinformasjon. Dette er den enkleste og billigste måten å skaffe seg nye e-postadresser til ditt e-postmarkedsførings program.
Eksisterende økonomi og CMS systemer.
For alle som ennå ikke har et oppegående system for e-postmarkedsføring, vil virksomhetens eksisterende økonomi- og CMS systemer være den viktigste kilden til e-postadressene du trenger til ditt e-postmarkedsføringsprogram. Eksporter kundedataene i en fil, og last opp dette i e-postmarkedsføringsprogramet.
Ansatte, leverandører, forhandlere, detaljister og medlemmer.
Legg inn e-postadressen til alle ansatte, leverandører, forhandlere, detaljister og medlemmer hvis virksomheten har dette i din e-postliste. Disse e-postadressene er verdifulle, da disse mottakerne har interesse av din virksomhet og derfor ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer.
E-post program
De fleste moderne e-postprogram inneholder en kontaktliste hvor dem som sender mail til deg blir automatisk lagt inn. Eksporter disse og legg de inn i e-postmarkedsføringsprogrammet.
E-postsignaturen din og til dine medarbeidere
Inkluder en kort tekst som forteller hvorfor de bør melde seg på ditt nyhetsbrev nederst i signaturen du bruker i alle dine utgående e-postmeldinger, med en link til påmeldingsskjemaet i hjemmesidene dine. Du vil bli forbauset over hvor mange som klikker på linken og melder seg på hvis du har noe interessant å tilby dem gjennom disse nyhetsbrevene.
Nedlastinger og demoer
Legg ut en demo av noe eller en fil potensielle kunder kan laste ned ved å oppgi sin e-postadresse og akseptere å motta fremtidige nyhetsbrev fra deg. Hvis demoen eller filen oppfattes som interessant nok, vil de aller fleste velge å melde deg på listen din.
Konkurranser
Arranger en Facebook konkurranse eller hvilken helst form for nettbasert konkurranse, hvor potensielle kunder må oppgi sin e-postadresse og akseptere å få fremtidige nyhetsbrev fra deg for å kunne delta. Er premien attraktiv nok, vil de fleste akseptere å melde seg på. Det finnes her utallige former for konkurranser og konkurranseformer for nettopp dette formålet.
Messer og konferanser
Benytt hver messe og konferanse du deltar på til å samle inn visittkortene og e-postadressene til dem som besøker standen din eller som du møter der. Legg disse e-postadressene deretter inn i din mailingliste og du har fått mange verdifulle nye prospect for dine fremtidige e-postmarkedsførings kampanjer. Noen lager f.eks.en konkurranse på standen sin for å få flest mulig besøkende til å legge sitt visittkort opp i en stor glassbolle e.l. Her er et bare fantasien som setter grensene.
Spør kunder som besøker butikken etter deres e-post adresse
Opprett en kundeklubb, servicebetingelser, garantivilkår e.l. som krever at kunden oppgir sin e-postadresse på et papir med tillatelse til å sende fremtidige nyhetsbrev til han eller henne. For mange detaljister som i dag kun eksisterer i den fysiske verden, kan dette være den eneste måten å få tak i e-postadressen til sine kunder.
Kjedebrev / tips en venn
Få dem som allerede står på e-postlisten din til å tipse andre om nyhetsbrevet ditt. Hvis de er interessert og finner nyhetsbrevet interessant, kjenner de kanskje andre som også er interessert i det samme.
Spør om e-postadresser til de som ringer deg. Mange ønsker å være oppdaterte med informasjon og gode tilbud.
Hvor mange vil melde seg av og / eller forsvinne fra dine mailinglister hvert år?
Statistikk viser at mellom 5-10% av alle e-postadresser på din mailingliste vil melde seg av fordi de ikke lenger finner innholdet i dine nyhetsbrev interessant lenger. Deretter vil noen av alle dine e-postadresser på din mailingliste gå ut på dato i løpet av et år fordi mottakeren har byttet e-postadresse.